Gestoomde groenten met sesam

Gestoomde groenten met sesam, gekarameliseerde cashews en rijst

Gestoomde groenten met sesam, gekarameliseerde cashews en rijst

Op de markt liggen steeds meer lekkere voorjaarsgroenten, wat een heerlijke tijd van het jaar is dit! Als je ze stoomt in plaats van ze te koken, zijn al die groentjes helemaal extra lekker: fris groen en met een extra geconcentreerde smaak. Stomen heeft als groot voordeel dat de groenten niet in het water liggen en dus ook geen smaak en vitaminen aan het water hoeven afstaan. Een stoompan is daarom een goed ding om in huis te hebben. Of koop voor anderhalve euro een stoommandje bij de toko. Zo’n gevlochten mandje van bamboe kun je met deksel en al in een grote pan met een klein laagje water zetten. Werkt prima!

Voor dit gerechtje heb ik peulen gekocht, en lente-uitjes en broccoli. Die broccoli is niet echt een lentegroente, hij ligt immers de hele winter door bij de groenteboer, maar dat maakt niet uit: gestoomd met wat sesamolie erover is het een van de lekkerste groenten, vind ik. Sesamolie kun je het best bij de toko halen. Ik vind de lichte sesamolie het lekkerst, maar er is ook lekkere donkere olie. Het verschil zit ‘m in de soort sesam die gebruikt is, en of de sesam geroosterd is voor hij geperst werd. De lichte olie komt van witte, ongeroosterde sesam. Het is een heel pure, lichte olie met een heerlijk nootachtige sesamsmaak. Als je die eenmaal geproefd hebt zul je merken dat je hem bij heel veel gerechten zult gebruiken.

Om het oosterse karakter van de groenten met sesam nog wat benadrukken komt er nog een kleine side dish bij: gekarameliseerde cashewnoten. Gemaakt van cashews, rode pepers, Kikkoman sojasaus en gembersiroop. De cashews worden eerst geroosterd met de pepers, en daarna afgeblust met sojasaus en gembersiroop, die inkookt tot een dikke karamel-achtige stroop. Erg kleverig, maar erg lekker. Neem per persoon een handje cashews. De hoeveelheid rode peper mag je zelf bepalen. Ik hou van pittig en N vindt dat inmiddels ook lekker, maar niet iedereen deelt die mening.

Recept: Gestoomde groenten met sesam, gekarameliseerde cashews en rijst

Gestoomde groenten met sesam, babyversie

De babyversie ziet er minder chic uit :-)

  • pandanrijst
  • een stronk broccoli
  • peultjes
  • een bos lente-uitjes
  • ongezouten cashewnoten
  • rode pepertjes
  • sojasaus
  • gembersiroop
  • sesamolie
  • sesamzaadjes

Begin met de rijst: neem per persoon een kopje rijst, en was die drie keer grondig. Het is belangrijk om rijst te wassen, anders krijg je kleefrijst. Door het wassen spoelt het zetmeel dat aan de korrels zit, weg. En daardoor krijg je mooie, losse korrels rijst. Na de derde keer wassen laat je de rijst uitlekken in een vergiet. Doe in een pan met anderhalf kopje water per kopje rijst en breng met deksel op de pan op een zacht vuurtje aan de kook. Kijk af en toe onder het deksel. Zodra de rijst het water heeft opgenomen neem je de pan van het vuur. Doe er een theedoek om en stop de pan in bed, onder een dekbed. Laat hem daar nog minstens een half uur staan. Veel langer mag ook: met deze methode blijft de rijst uren warm en als je hem uit bed haalt is hij perfect gaar, warm en geurig.

Snijd de rode pepertjes in flinterdunne ringetjes. Zet een koekenpan zonder olie op het vuur en laat flink heet worden. Bak hierin de cashewnoten met de pepertjes een paar minuten en giet er dan een flinke scheut sojasaus bij. De sojasaus zal meteen enorm koken en bruisen, da’s prima. Giet er een scheut gembersiroop bij en draai het vuur laag. De vloeistof zal zachtjes borrelen en langzaamaan dikker worden, totdat alle cashews in een laag zwarte karamel gehuld zijn en er bijna geen vloeistof meer over is. Draai het vuur uit, neem een stuk bakpapier en maak hierop met een lepel hoopjes gekarameliseerde cashews. Pas op, erg heet! Als ze wat afgekoeld zijn zijn ze nog kleveriger geworden dan ze al waren, maar o o wat lekker!

Was de groenten. Verdeel de broccoli in kleine roosjes, snijd van de peultjes de uiteindjes af en haal van de lente-uien de wortels en de bovenkant van het groen af. Breng een klein laagje water aan de kook in de stoompan en laat de broccoli 10 minuten stomen. Na 10 minuten doe je de peultjes en lente-uitjes erbij. Na nog een paar minuten zijn alle groenten klaargestoomd. Neem ze uit de pan, leg op borden en schenk er een scheutje sesamolie overheen. Sprenkel nog wat zout en sesamzaadjes over de groenten en serveer met de rijst en de gekarameliseerde cashews. Voor kleintjes de noten nog even in stukjes snijden zodat ze zicht niet verslikken.

Geplaatst onder recepten, vanaf 1 jaar, vegetarisch. Ingrediënten: , , , , , , , , , . |

Comments are closed.