Fruithapje met kokos

Fruithapje met kokos

Fruithapje met kokos

De aanbeveling dat je per dag twee stuks fruit moet eten, neemt N graag ter harte. Ze is gek op fruit en kan er bijna niet genoeg van krijgen. De meeste fruithapjes die ik voor haar maak hebben een banaan als basis. Dat is lekker zoet, goed prakbaar en het geeft het fruithapje body. Ik doe er dan nog een appel in stukjes doorheen, of een peer, mandarijntje, een stuk mango, of wat er toevallig nog op de fruitschaal ligt. Een goede tip: geraspte kokos door het fruithapje! Kokos is rijk aan voedingsvezels en dat is goed voor de darmen. Bovendien geeft het het fruithapje een lekker exotisch tintje en een beetje bite.

De zomer is natuurlijk de beste tijd voor fruit, maar ook in deze tijd van het jaar kun je heerlijke fruithapjes maken. In Nederland zijn nu de appels en peren rijp, er zijn bramen en druiven. En het citrusfruit komt eraan: sinaasappels en mandarijnen, en natuurlijk citroenen en limoenen. Ik pers graag een citroen of limoen door het fruithapje, zeker in combinatie met banaan. Dat geeft de frisheid die de banaan mist, ruikt heerlijk en voegt een grote berg vitamine toe.

En als er vers echt te weinig verkrijgbaar is, dan kun je nog steeds alle kanten op met gedroogd fruit: gedroogde abrikozen zijn heerlijk om compote van te maken, net als gedroogde pruimen. Een dadel erdoor is ook heerlijk. Maar eigenlijk is er altijd lekker vers fruit te vinden. Ik eet graag met de seizoenen mee en ik geloof erg in eten dat uit de buurt komt, maar ik ben toch ook wel heel blij dat er altijd heerlijke verse groenten en fruit te krijgen zijn, al komen ze van ver. Zo hoeven we niet de hele winter zuurkool en bieten te eten. Ik vind ze erg lekker hoor, die zuurkool en bieten, maar een beetje variatie is nog lekkerder!

 

Geplaatst onder fruit, recepten, vanaf 6 maanden. Ingrediënten: , , , , , , , , , . |

Comments are closed.