Fruithapje

Pruimen

Hoera het is pruimentijd!

Ik heb het niet op de potjes babyvoeding. Het staat me tegen dat je voor je kind elke dag een portie fabrieksprut in de magnetron zou moeten gooien. Prefabvoer dat weliswaar aan alle normen voldoet, maar dat door robots in elkaar wordt geklust. Ik vind eten, en eten koken, iets bijzonders en ik wil graag dat mijn dochter dat ook zal vinden. Iets bijzonders dat met liefde en plezier is klaargemaakt en met liefde en plezier wordt opgegeten.

Nou begrijp ik best dat potjesvoeding voor veel mensen gewoon een praktische oplossing is, omdat ze het te druk hebben om te koken. Mijn liefje en ik werken allebei dus we weten hoe druk het leven kan zijn. Dus dat je dan naar een potje grijpt voor baby’s avondmaaltijd snap ik. Maar dat zoveel mensen fruithapjes uit een potje van de supermarkt geven, snap ik echt niet. Niks is zo eenvoudig en zo snel klaar als een fruithapje. Alles wat je nodig hebt is rijp fruit (daarvoor moet je niet bij de supermarkt zijn, maar bij de groenteboer) en een mesje / blender / keukenmachine / staafmixer / hakmolen. Zelfs met alleen een vork kom je een heel eind. Vruchten wassen, eventueel schillen / de pitten eruit, prakken en klaar. Een versgemaakt fruithapje van rijp fruit is heerlijk, dus als je toch bezig bent, maak dan meteen ook een portie voor jezelf. Fruit is belangrijk vanwege de vezels en de vitaminen. Dat geldt niet alleen voor baby’s maar gewoon voor iedereen.

Fruithapje van banaan en pruim

Fruithapje van banaan en pruim. Ziet er niet schitterend uit maar is wel erg lekker.

De fruithapjes die ik maak bevatten bijna altijd een banaan. Omdat banaan lekker vult, omdat fruithapjes er mooi dik en glad van worden en omdat N er gek op is. Zeker als de banaan al bruine plekjes krijgt: dat is een teken dat hij lekker rijp en zoet is. Bij die banaan doe ik dan een ander fruitje, afhankelijk van wat er op dat moment rijp is. Kersen, een hand aardbeien of frambozen, een stuk meloen, een peer, perziken en abrikozen, enzovoorts. Omdat het nu pruimentijd is maak ik veel pruimenhapjes. Lekker, en goed voor de darmen. Die pruimen moet ik trouwens wel schillen, want anders gaat N ervan overgeven. Het appel- en perenseizoen is ook weer begonnen, straks de mandarijntjes en als er diep in de winter nog maar weinig variatie in fruit te krijgen is, dan ligt er altijd nog aardbeien-abrikozencompote in de vriezer. Als N erge honger heeft doe ik er nog een scheut yoghurt door, en wat rijstmeel. Als ze daar een bakje van op heeft, kan ze geen pap meer zeggen en heeft ze weer genoeg energie om een hele tijd te spelen.

Geplaatst onder fruit, recepten, vanaf 6 maanden. Ingrediënten: , , , , , , , , , , , . |

17 reacties op Fruithapje

  1. Janne zegt:

    Helemaal eens! Nog een lekkere combinatie voor in de wintertijd: gedroogde abrikozen even koken zodat het zacht word, appel (kort) erbij. Afgieten en fijnhakken met staafmixer of blender. Lekker!

    • Niels zegt:

      Zeker lekker! En er zijn nog meer gedroogde vruchten die de winter helpen doorkomen: vijgen, pruimen, appels, dadels…

  2. Sando zegt:

    Net vandaag rijpe pruimen gekocht bij de groenteboer.
    En ook meteen ander lekkers, geïnspireerd door je site, lekker zoete aardappelen, pompoen en sperzieboontjes. Ook lekker, verse vijgen, eens kijken wat ik daar mee kan doen. heb je nog suggesties?

    • Niels zegt:

      Ik had laatst verse vijgen op de barbecue (in aluminiumfolie) gegaard, met geitenkaas en een scheutje rode port. Erg lekker. Maar niet voor baby’s :-) Als ze echt lekker rijp zijn hoef je er trouwens helemaal niks mee te doen, gewoon opeten! Ik denk dat kleintjes dat ook lekker zullen vinden, maar N heeft ze nog nooit gehad. Ik ga straks eens op de markt kijken.

  3. Sander zegt:

    heerlijke ideeën! M’n dochter snoept er van.
    Een vraagje over de groentehapjes: je schrijft dat je er yoghurt doorheen doet. Zelf doe ik dit ook geregeld met een banaantje of wat perenmoes, maar vraag me nu af: kan ik beter magere yoghurt gebruiken of volle? De laatste is natuurlijk lekkerder, maarja…

    • Niels zegt:

      Hoi Sander,
      Ik geef N altijd volle yoghurt, inderdaad omdat dat lekkerder is. En omdat ze best een beetje vet binnen mag krijgen, vind ik. Maar of het beter is, dat weet ik niet precies. Ik ben geen voedingsdeskundige, maar meer een lekkerbek :) Ik benader het niet wetenschappelijk, maar meer op gevoel en vanuit m’n gezonde verstand. N is niet dik, en volle yoghurt is lekkerder, dus vind ik volle yoghurt een prima keuze.

  4. xandra zegt:

    Beste Niels,
    Toen ik bij mijn eerste kindjes de eerste hapjes (en dit waren fruithapjes) begon te geven, kookte ik het fruit kort. Dit deed ik een beetje op advies van mijn moeder want zo deed men dat vroeger (just in case!). Maar tevens voorkom je er natuurlijk ook de enzymwerking mee waardoor het fruit heel snel bruin wordt. Helaas echter geef ik juist wel weer fruit dat nog ‘leeft’….Dilemma dus. Hoe ga jij dan om met fruithapjes, het bruin worden (zeker als je ze op voorraad wilt maken)

  5. xandra zegt:

    Ik bedoelde te zeggen: ik geef juist GRAAG fruit dat nog ‘leeft’, maar baal van dat bruin worden (en daarmee tevens de smaakverandering)
    Groet, xandra

    • Niels zegt:

      Hi Xandra,
      Ik hou ook van levend fruit, de fruithapjes zijn bij mij altijd rauw. (Ik hou ook erg van jam, maar dat is duidelijk iets anders dan een fruithapje :-))
      Ik maak fruit nooit op voorraad. Het is zo makkelijk om snel een fruithapje in elkaar te draaien dat een voorraadje niet nodig is. Bananen blijven beter goed in hun schil dan in een plastic bakje, immers! En dat geldt ook voor appels, peren, etc.
      Maar het bruinworden kun je ook gemakkelijk tegengaan door wat citroensap toe te voegen.

  6. nadja zegt:

    ik ben het er ook mee eens idd die potjes kant en klaar zijn makkelijk maar mijn dochter eet beter van het eigengemaakte fruithapje dan uit het potje. Ik ben nog maar een beginneling met fruithapje maken maar doe het met plezier enliefde voor mijn dochter. Waar ik wel tegen aan loop dat het af en toe zo vloeibaar is ook al doe ik er een liga door. Iemand daar nog tips voor of is het gewoon zo simpel en moet ik er meer liga doorheen doen

  7. nadja zegt:

    oja en hoe lang kan je een vers fruithapje in de koelkast bewaren?

    • Niels zegt:

      Hoi Nadja,

      Een goede manier om een fruithapje wat dikker te maken is er in de keukenmachine een rijstwafel (zonder zout) doorheen te malen. De gepofte rijst absorbeert veel vocht waardoor het minder vloeibaar wordt. En het is nog lekker ook!

      Een fruithapje kun je een dag in de koelkast bewaren, maar vers gemaakt is veel lekkerder. Dus als er iets overblijft gewoon zelf opeten en de volgende dag iets nieuws maken :-)

      Succes!

  8. Marijn zegt:

    leuke site, veel leuke ideetjes om zelf te maken!
    mijn zoontje is nu net 6mnd
    en ik vindt het wel moeilijk om een juiste opbouw te vinden.
    waar begin je mee en wat geef je daarna
    las het zelfde een paar dagen maar met banaan ook?welke fruitsoorten moet je mee uit kijken? mag cranberry?en in de supermarkt staat bij rijstwafel vanaf 8mnd hoe zit dat? en yogurt is toch ook een grote mensen melk product vanaf waneer mag dat erbij? veel vragen zoals je leest! wat is jou ervaring?

    wat is jou ervaring?

    • Niels zegt:

      Hoi Marijn,
      Al die vragen kan ik me nog wel herinneren van toen N 6 maanden was. Het is gelukkig allemaal veel minder ingewikkeld en eng dan het misschien lijkt. Begin gewoon rustig met zachte, zoete smaken. Banaan, kaki, peer, dat soort lekkere dingen. Cranberries zijn erg zuur, die zijn eigenlijk niet lekker zonder suiker. Dus ik zou daar nog even mee wachten: helemaal niet nodig om nu al suiker te geven. Er zijn maar weinig dingen die kindjes echt niet mogen, lees even het artikel Wat mag mijn baby eten?, dan weet je genoeg. Rijstwafels zijn niet slecht voor kindjes van 6 maanden, je kunt ze gerust door het fruithapje pureren. Ik denk dat ze vanaf 8 maanden worden aangeraden omdat kindjes van 6 maanden nog geen tanden hebben.
      En die yoghurt: gewoon een beetje geven en goed kijken wat er gebeurt. Als je zoontje het lekker vindt en er geen buikpijn / bulten / andere rare dingen van krijgt, is het prima!
      Begin gewoon met de gerechtjes vanaf 6 maanden, en schuif langzaam op naar de gerechtjes vanaf 7 maanden, dan gaat het vanzelf goed! Goed op blijven letten, kijk of je kunt ontdekken welke smaken je zoontje lekker vindt.
      Veel plezier!
      Niels

  9. Henk zegt:

    Ik vind dit een heel lekker recept, alleen ik vind al die reacties echt bullshit :-)

  10. Joke zegt:

    Hallo,

    Wij wonen in Frankrijk en ik vind hier opeens kweepeer (coing) in de supermarkt. Ik heb er één samen met anderhalve appel gekookt en daarna door R keukenmachine gehaald. Mijn dochter (9 maanden) en ik (33 jaar) vonden het heerlijk. Ze houdt niet zo van banaan, dus ik mix met appel.

  11. Marijke zegt:

    Hi,
    Wat een handige site!
    Ik weet niet of je er nu nog actief mee bent omdat jouw kleine inmiddels met de pot mee eet, maar ik als beginner heb nog een vraag;
    Hoe deed je het dan wanneer het fruithapje niet thuis gegeven werd? Bijvoorbeeld tijdens visite of een dagje uit? Gewoon in een koeltasje?
    Groetjes Marijke